Panduan Dealer
Apa
Harus Saya Lakukan Sebaik Sahaja Menjadi Agent?
1.
Apabila anda didaftarkan, anda akan menerima satu akaun khas untuk anda menjual topup. Satu password Web
Dealer akan diberikan, CONTOH : 12345678. Dan nombor Gateway/Server topup.
Password tersebut anda boleh tukar mengikut citarasa anda mengikut format 8
angka. Cara menukar no. password boleh rujuk di Panduan Web.
2. Cuba periksa maklumat akaun anda dengan menaip BAL dan hantar ke SERVER (Senarai no. server ada di bahagian mukasurat 3. Anda akan terima mesej dari server mengenai maklumat akaun anda. Sekiranya baki anda RM0, anda perlu tambah modal sebelum anda boleh mula menjual topup.
2. Cuba periksa maklumat akaun anda dengan menaip BAL dan hantar ke SERVER (Senarai no. server ada di bahagian mukasurat 3. Anda akan terima mesej dari server mengenai maklumat akaun anda. Sekiranya baki anda RM0, anda perlu tambah modal sebelum anda boleh mula menjual topup.
3. Sekiranya anda sudah mempunyai modal, anda sudah boleh mula aktif menjual topup.
4. Mungkin ada yang kurang faham bagaimana nak semak komisen. Sebenarnya komisen tidak boleh di semak macam menyemak baki. Komisen dapat dilihat sekiranya anda sendiri yang mengiranya.
CONTOH
:
Anda
tambah modal sebanyak RM100, maknanya dalam akaun anda ada RM100. Kemudian anda
menjual sekaligus Topup Celcom 100. Untuk pakej Dealer komisen Celcom
5.20%,
**
RM100 x 5.20% = RM5.20
Jadi,
harga topup untuk ejen setelah ditolak komisen, adalah RM94.80 Server hanya
akan tolak RM94.80 dari akaun anda. Baki akaun topup anda RM5.20 itulah komisen
anda, dan akan tetap tersimpan dalam akaun topup sebagai modal/stok anda.
Kemudian anda tambah modal RM50 pula. Jadi, baki semasa anda sekarang akan jadi
RM55.20 setelah ditambah komisen tadi. Dan begitulah untuk seterusnya.
Perhatian!
Setiap
format SMS / transaksi MESTI dihantar ke server.
Nombor Server:
Celcom* 0135826868 (sila aktifkan 8pax untuk cas sms 1 sen)
Maxis* 0104656868 (sila
aktifkan maxis activ10 untuk cas sms 1 sen)
Digi* 0104676868 (sila aktifkan Friends & Family untuk cas sms 1
sen)
UMobile* 0166204444
Hantar
setiap transaksi kesalah satu nombor server di atas.Kalau anda guna talian Celcom,
hantar ke server Celcom. Kalau anda guna talian Maxis, hantar ke server
Maxis.
Sebarang
masalah berkaitan denganjualan, tambah modal dan sistem server, boleh terus hubungi
Careline
(operator) : 0147877777
Masa beroperasi
: 9:00AM – 10.00PM
Masalah Topup : SMS to 0164323333
Working Hours:10am-10pm
Working Hours:10am-10pm
Dapatkan
Nombor ID anda, Baki Semasa(Modal Jualan) & Jualan Harian sms “BAL” send ke
no server.
CARA TAMBAH
MODAL / STOK E-RELOAD.
*Bank in ke akaun syarikat
>>MAYBANK (MIN RM101)
Nama : Sixty Eight Topup Dot Com
Account Number : 557 429 053 321
>>CIMB (MIN RM101)
Nama : Sixty Eight Topup Dot Com
Account number : 800 394 0860
2. Lepas bank in hantar sms maklumat pembayaran:
FORMAT :
BI*Bank(MAYBANK/CIMBBANK)*Amount(TULIS NO JE)*Date(DDMM)*Time (24
hour)
Contohnya anda
Bank in RM300 k.e akaun Maybank pada tarikh 03/01/2014 pkul 02:44 pm (1444)
Contoh :
BI*MAYBANK*300*0301*1444 Sms ke no server.
BAGAIMANA
NAK JUAL TOPUP/E-RELOAD?
Setiap
format SMS / transaksi MESTI dihantar ke server.
Nombor Server:
Celcom* 0135826868 (sila aktifkan 8pax untuk cas sms 1 sen)
Maxis* 0104656868 (sila aktifkan maxis activ10 untuk cas sms 1 sen)
Digi* 0104676868 (sila aktifkan Friends & Family untuk cas sms 1 sen)
UMobile* 0166204444
Hantar
setiap transaksi kesalah satu nombor server di atas. Kalau anda guna talian Celcom,
hantarke server Celcom. Kalau anda guna talian Maxis, hantar ketalian
Maxis. Tak kisahlah anda hendak topup apa-apa line sekalipun hantar ke
satu no server sahaja.
Sebarang
masalah berkaitan denganjualan dan sistem server, boleh terus hubungi
Careline
(operator) : 0147877777
Masaberoperasi
: 9:00AM – 10.00PM
Masalah Topup : SMS to 0164323333
Working Hours:10am-10pm
Working Hours:10am-10pm
Format SMS:
FORMAT : NomborPelanggan[titik]KodNilai
CONTOH : 0139876543.C5
CAJ SERVER : RM0.00
Hantar ke
salah satu nombor server.
Command
|
Instruction
|
Sample
|
Transfer
|
TT<Mobile>.<Amount>
|
TT0129336318.300
|
Check
|
Check
<Customer Mobile>
|
Check
0162721357
|
Topup
|
<Customer
Mobile>.<Keyword><Amount>
|
0191234567.C50
|
Multiple
Topup
|
<Topup>;<Topup>;<Topup>
|
0129336318.m30;0162721357.d10
|
Balance
|
BAL
|
BAL
|
JADUAL KOD PRODUK
CARA TOPUP
ONLINE:
1.
Anda perlu log-in di web server e-reload. Klik –>http://www.68topup.com/
2.
Kemudian, masukkan nombor h/p yang anda daftarkan, dan
password anda.
|
3.
Klik Reload untuk jual topup online.
4.
Klik Paybill untuk bayar bil.
Pengurusan Web Report
** Cara
Mendaftarkan Agen Baru.
1.Klik
link ini –> http://www.68topup.com/dealer
2. Diruang MSISDN, masukkan nombor
telefon yang anda daftar.
3. Diruang
password, masukkan password anda.
5. Masukkan nama agen baru anda dan nombor
telefon agen yang ingin didaftarkan.
6. Klik Submit.
Cara Menetapkan Keuntungan
Agen.
1. Klik AgentInfo.
2. Klik
View/Edit, akan keluar table seperti di bawah ini.
3. Klik
Edit untuk tetapkan keuntungan bagi agen
4.
Tukar/Tetapkan percent diruang Discount.
5. Selepas
ubah, klik Update.
*Anda
adalah admin yang menetapkan percent keuntungan untuk agen. Anda boleh tetapkanpercentagen
sama seperti yang anda terima, atau bawah daripada percent anda.
* Anda bleh setkan ikut margin
ni ( ini cadangan saya shaja) : Celcom 4.50%, Maxis 3.50%, Digi 3.50%, Tunetalk
4.5%, U Mobile 4.5%, XOX 4.5%, U mobile Bill 0.30%, Maxisbill 0.30%, Digibill
0.30%, Celcom bill 0.30%, Merchantrade 3.50%, Digihappy 3.50%, Digissocial
3.50%, Digisidd 3.50%, Digibroadband 3.50%, Molpoint 2.00%, Tron 3.50%, Italk
Pin 4.50%, Clixsterpin 2.00%, Digisabah Sarawak 2.00%,
Indonesia Flexi 58.00%, Redtonebill 2.00%, Nepal Flexi
2.00%, Bangladesh Flexi 90.00%, Njoi Flexi 2.00%.
*
Untuk kemudahan anda, sila setkan komisyen agen pada Discount Template. Klik
kat Dealer Info, klik View Discount, dan Editkan Persen pada Discount Template.
Setkan persen keuntungan ikut margin di atas. Sekiranya anda menggunakan cara
ini, anda hnya perlu setkan persen agen sekali sahaja.Setiap kali anda register
agen baru, persen keuntungan akan automatic mengikut persen yang anda setkan
pada discount template.
Semak Keuntungan Anda Yang Dapat Bagi Setiap Telco.
Untuk
mengetahui berapa percent yang anda terima bagi setiap telco,
Klik DealerInfo. Kemudian klik
View.
Lain-lain urusan.
Agent
Balance - Semak baki modal agen anda
Agent Topup - Untuk
pindahkan/transfer modal anda kepada agen anda.
Report
Agent Topup - Laporan pemindahan
modal kepada agen.
Report
Agent Sales - Laporan
jumlah jualan topup agen anda.
Report
Commission - Laporan
komisen/keuntungan dari agen anda.
Chage
password - Ubah
password anda
Pindah/Transfer Modal Ke Akaun
Upline/Downline Anda.
Pindahan
Modal Ke Akaun Upline/Downline
FORMAT 1 : TTno telefon Agen[titik]Jumlah
CONTOH 1 : TT0191234567.100
Hantar ke
salah satu nombor server.
|
No comments:
Post a Comment