PANDUAN DEALER

Panduan Dealer

Apa Harus Saya Lakukan Sebaik Sahaja Menjadi Agent?

1. Apabila anda didaftarkan, anda akan menerima satu akaun khas untuk anda menjual topup. Satu password Web Dealer akan diberikan, CONTOH : 12345678. Dan nombor Gateway/Server topup. Password tersebut anda boleh tukar mengikut citarasa anda mengikut format 8 angka. Cara menukar no. password boleh rujuk di Panduan Web.

2. Cuba periksa maklumat akaun anda dengan menaip BAL dan hantar ke SERVER (Senarai no. server ada di bahagian mukasurat 3. Anda akan terima mesej dari server mengenai maklumat akaun anda. Sekiranya baki anda RM0, anda perlu tambah modal sebelum anda boleh mula menjual topup.

3. Sekiranya anda sudah mempunyai modal, anda sudah boleh mula aktif menjual topup.

4. Mungkin ada yang kurang faham bagaimana nak semak komisen. Sebenarnya komisen tidak boleh di semak macam menyemak baki. Komisen dapat dilihat sekiranya anda sendiri yang mengiranya.

CONTOH :
Anda tambah modal sebanyak RM100, maknanya dalam akaun anda ada RM100. Kemudian anda menjual sekaligus Topup Celcom 100. Untuk pakej Dealer komisen Celcom 5.20%,
** RM100 x 5.20% = RM5.20

Jadi, harga topup untuk ejen setelah ditolak komisen, adalah RM94.80 Server hanya akan tolak RM94.80 dari akaun anda. Baki akaun topup anda RM5.20 itulah komisen anda, dan akan tetap tersimpan dalam akaun topup sebagai modal/stok anda. Kemudian anda tambah modal RM50 pula. Jadi, baki semasa anda sekarang akan jadi RM55.20 setelah ditambah komisen tadi. Dan begitulah untuk seterusnya.

Perhatian!

Setiap format SMS / transaksi MESTI dihantar ke server.

Nombor Server:
Celcom0135826868 (sila aktifkan 8pax untuk cas sms 1 sen)
Maxis0104656868 (sila aktifkan maxis activ10 untuk cas sms 1 sen)
Digi0104676868 (sila aktifkan Friends & Family untuk cas sms 1 sen)
UMobile* 0166204444

Hantar setiap transaksi kesalah satu nombor server di atas.Kalau anda guna talian Celcom, hantar ke server Celcom. Kalau anda guna talian Maxis, hantar ke server Maxis. 

Sebarang masalah berkaitan denganjualan, tambah modal dan sistem server, boleh terus hubungi
 Careline (operator)   :  0147877777
Masa beroperasi        : 9:00AM – 10.00PM

Masalah Topup : SMS to 0164323333
Working Hours:10am-10pm

Dapatkan Nombor ID anda, Baki Semasa(Modal Jualan) & Jualan Harian sms “BAL” send ke no server.




CARA TAMBAH MODAL / STOK E-RELOAD.

 *Bank in ke akaun syarikat

>>MAYBANK (MIN RM101)
Nama : Sixty Eight Topup Dot Com
Account Number : 557 429 053 321

>>CIMB (MIN RM101)
Nama : Sixty Eight Topup Dot Com
Account number : 800 394 0860

2. Lepas bank in hantar sms maklumat pembayaran:

FORMAT : BI*Bank(MAYBANK/CIMBBANK)*Amount(TULIS NO JE)*Date(DDMM)*Time (24 hour)
Contohnya anda Bank in RM300 k.e akaun Maybank pada tarikh 03/01/2014 pkul 02:44 pm (1444)
Contoh : BI*MAYBANK*300*0301*1444 Sms ke no server.


BAGAIMANA NAK JUAL TOPUP/E-RELOAD?

Setiap format SMS / transaksi MESTI dihantar ke server.

Nombor Server:
Celcom0135826868 (sila aktifkan 8pax untuk cas sms 1 sen)
Maxis0104656868 (sila aktifkan maxis activ10 untuk cas sms 1 sen)
Digi0104676868 (sila aktifkan Friends & Family untuk cas sms 1 sen)
UMobile* 0166204444

Hantar setiap transaksi kesalah satu nombor server di atas. Kalau anda guna talian Celcom, hantarke server Celcom. Kalau anda guna talian Maxis, hantar ketalian Maxis. Tak kisahlah anda hendak topup apa-apa line sekalipun hantar ke satu no server sahaja.

Sebarang masalah berkaitan denganjualan dan sistem server, boleh terus hubungi
 Careline (operator)   :  0147877777
Masaberoperasi        : 9:00AM – 10.00PM

Masalah Topup : SMS to 0164323333
Working Hours:10am-10pm

Format SMS:
FORMAT          : NomborPelanggan[titik]KodNilai
CONTOH          : 0139876543.C5
CAJ SERVER    : RM0.00

Hantar ke salah satu nombor server.

Command
Instruction
Sample
Transfer
TT<Mobile>.<Amount>
TT0129336318.300
Check
Check <Customer Mobile>
Check 0162721357
Topup
<Customer Mobile>.<Keyword><Amount>
0191234567.C50
Multiple Topup
<Topup>;<Topup>;<Topup>
0129336318.m30;0162721357.d10
Balance
BAL
BAL


JADUAL KOD PRODUK




 CARA TOPUP ONLINE:

1.   Anda perlu log-in di web server e-reload. Klik –>http://www.68topup.com/
2.   Kemudian, masukkan nombor h/p yang anda daftarkan, dan password anda.





3.   Klik Reload untuk jual topup online.





4.       Klik Paybill untuk bayar bil.








Pengurusan Web Report

** Cara Mendaftarkan Agen Baru.
1.Klik link ini –> http://www.68topup.com/dealer
2. Diruang MSISDN, masukkan nombor telefon yang anda daftar.
3. Diruang password, masukkan password anda.





















 5. Masukkan nama agen baru anda dan nombor telefon agen yang ingin didaftarkan.
 6. Klik Submit.





















Cara Menetapkan Keuntungan Agen.
1. Klik AgentInfo.




2. Klik View/Edit, akan keluar table seperti di bawah ini.
3. Klik Edit untuk tetapkan keuntungan bagi agen



























4. Tukar/Tetapkan percent diruang Discount.
5. Selepas ubah, klik Update.




















*Anda adalah admin yang menetapkan percent keuntungan untuk agen. Anda boleh tetapkanpercentagen sama seperti yang anda terima, atau bawah daripada percent anda.
* Anda bleh setkan ikut margin ni ( ini cadangan saya shaja) : Celcom 4.50%, Maxis 3.50%, Digi 3.50%, Tunetalk 4.5%, U Mobile 4.5%, XOX 4.5%, U mobile Bill 0.30%, Maxisbill 0.30%, Digibill 0.30%, Celcom bill 0.30%, Merchantrade 3.50%, Digihappy 3.50%, Digissocial 3.50%, Digisidd 3.50%, Digibroadband 3.50%, Molpoint 2.00%, Tron 3.50%, Italk Pin 4.50%, Clixsterpin 2.00%, Digisabah Sarawak 2.00%,  Indonesia Flexi 58.00%, Redtonebill 2.00%, Nepal Flexi 2.00%, Bangladesh Flexi 90.00%, Njoi Flexi 2.00%.
* Untuk kemudahan anda, sila setkan komisyen agen pada Discount Template. Klik kat Dealer Info, klik View Discount, dan Editkan Persen pada Discount Template. Setkan persen keuntungan ikut margin di atas. Sekiranya anda menggunakan cara ini, anda hnya perlu setkan persen agen sekali sahaja.Setiap kali anda register agen baru, persen keuntungan akan automatic mengikut persen yang anda setkan pada discount template.




Semak Keuntungan Anda Yang Dapat Bagi Setiap Telco.

Untuk mengetahui berapa percent yang anda terima bagi setiap telco,
Klik DealerInfo. Kemudian klik View.





















Lain-lain urusan.

Agent Balance                          - Semak baki modal agen anda
Agent Topup                             - Untuk pindahkan/transfer modal anda kepada agen anda.
Report Agent Topup                 - Laporan pemindahan modal kepada agen.
Report Agent Sales                  - Laporan jumlah jualan topup agen anda.
Report Commission                    - Laporan komisen/keuntungan dari agen anda.
Chage password                       - Ubah password anda


Pindah/Transfer Modal Ke Akaun Upline/Downline Anda.

Pindahan Modal Ke Akaun Upline/Downline
FORMAT 1       : TTno telefon Agen[titik]Jumlah
CONTOH 1       : TT0191234567.100

Hantar ke salah satu nombor server.





















No comments:

Post a Comment